Et billede af data er ikke data

I Computerworld er der i dag et indlæg om “Huskeseddel til digital innovation: Disse ting skal du vide“, og jeg stejler lidt ved følgende tekst

I mange virksomheder er data lukket inde i siloer, hvor det kan være bøvlet at tilgå dem. Ifølge Accenture er det imidlertid ved at gå op for de mere progressive virksomheder, at deres data bør behandles som enhver anden supply chain: [...] for eksempel ved hjælp af helt åbne API’er. Et godt eksempel er Google. I dag anvendes data fra Google Maps eksempelvis på mere end 800.000 websites.

Når data forlader Google Maps servere, så er det ikke data mere, men et billede af data vi ser, og der er en kæmpe forskel. Der er ingen mulighed for videre manipulation fx hente hele vejnettet på Fanø ned og rode med det i software som QGIS, TileMill, Mapertive eller smide det ind i ens egen PostGIS server osv. Forespørgsler om fx alle kirker på Bornholm og returnere det i fx GeoJSON, GPX, KML format er heller ikke muligt i Google Maps API.

Derfor er Google Maps ikke den bedste case at trække op af hatten. Men der findes en endnu bedre case med OpenStreetMap og det digitale økosystem, der er bygget op omkring geodata. Her finder vi et digitalt økosystem, der er gået “all-in“, hvad enten man skal have en en global kopi af OpenStreetMap (der er max 5 min. gammelt) eller bare en fuld geodata kopi af alt fra Bornholm. Eller hvad med alle polygonerne til fodboldbaner i Danmark i et GeoJSON, KML, Shape, XML eller GPX format? Der er ingen begræsninger på, hvordan du får eller bruger disse geodata.

Servere hos firmaer som Mapbox, Geofabrik og ESRI henter konstant nye geodata fra OpenStreetMaps moderdatabase. Hvis du har indtegnet en ny vej i Malawi via en OpenStreetMap editor og gemt dit arbejde, så vil der gå 5 min. og ovennævnte firmaer har den inde i deres systemer. At de så kan tjene penge på disse geodata er helt fint for OpenStreetMap organisationen som helhed, bare de husker at kreditere hvor geodata kommer fra. Wikipedias databasekopi af OpenStreetMap bliver en gang i døgnet fodret med dagens ændringer. Jeg kunne blive ved at nævne eksempler fra dette digitale økosystem OpenStreetMap har opbygget.

Så står du og skal bruge et eksempel på en organisation, der er gået “All-in” med hensyn til åbenhed i data supply-chain regi, så kan du nævne OpenStreetMap som mønstereksemplet på dette.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>